dimecres, 2 de desembre del 2009

SADAKO: descripció

L'escola a la que jo, faré referència i descriure és la Sadako.
Aquesta escola està situada al carrer Collserola, número 42, com podem observar des de l'apartat situació de la mateixa pàgina web.
Degut a la seva situació podem intuir que el seu context sociocultural i socioeconòmic és benestant.
Val a dir, que l'escola té un projecte educatiu molt diferent als que jo estava acostumada a veure.
Aquest projecte pedagògic està basat en la Filosofia 3.18, aquesta com ens explica el centre en la seva pàgina web, intenta que l'alumne desenvolupi la seva capacitat de raonar les situacions, així com les seves capacitats cognitives. D'altra banda, i per afavorir a aquesta doctrina d'ensenyament el centre ha establert una classe de psicologia emocional, on els nens amb l'ajuda del tutor i un psicopedagog/a adquireixen el vocabulari i el coneixement necessari per a expressar els seus sentiments i saber explicar-los.
Una altra branca d'aquest projecte educatiu tan ampli és l'ús de desdoblaments i racons que afavoreixen l'aprenentatge dels alumnes.
Aquesta activitat en els nens de primària i parvulari es tradueix en desdoblaments de lectura, és a dir, de les dues línies existents se'n fan tres grups, cadascun amb un nivell de lectura diferent, ordenats de millor a pitjor.
Cada alumne es situa en el seu grup de lectura corresponent, allà llegeixen, cada grup amb una metodologia i didàctica diferent.
Per fer-se una idea, explicaré tots tres. El grup A, que és el que llegeix millor, llegeixen sols, la professora només segueix la lectura, observant i corregint les paraules que es pronuncien malament, així com explicant aquelles que el seu significat no quedi massa clar per als alumnes.
El grup B, sovint el més ple d'alumnes, s'asseuen al terra i la professora, interromp i corregeix sovint la mala pronunciació, a més allò que llegeixen se'ls fa repetir per a que la següent vegada s'enrecordin.
Finalment, el grup C, on se situen els alumnes que pitjor llegeixen, duen a terme aquesta activitat amb més dinamisme, la professora repeteix el que l'alumne llegeix i els gesticula tot allò que pot, per tal de fomentar la lectura dins i fora de l'aula.
Una altra activitat dins del projecte educatiu són els projectes com a mètode de treball.
Aquests són el guió curricular del centre, ja que a partir de temàtiques diverses treballen totes les assignatures recollides en projectes.
A més, a partir de temes que es tracten a l'aula i que tenen contingut interessant pels alumnes es dóna el nom a la classe, escollit pels propis alumnes. Aquesta activitat és molt motivadora per als nens i nenes de cada classe.
Si descric el complexe escolar, cal esmentar que és bastant complet. Consta de dos patis, un sorral amb un hort, un gran menjador, ja que la majoria de nens es queden a dinar dins l'escola i a més també rep ús en diferents crèdits variables que fan sobre el menjar i com aprendre a cuinar.
Existeixen dues classes per curs, ja que aquesta escola consta de dues línes, però a més hi ha algunes classes més petites que s'usen com a racons.
Existeix una biblioteca, tot i que com sovint és emprada per professors i pares en les seves reunions educatives, hi ha prestatgeries plenes de llibres per a diferents edats en tots els passadissos.
Consta també de lavabos i d'una recepció.
En un centre, situat just al davant, hi ha l'aula de plàstica de els alumnes d'ESO i el gimnàs.
Els pares formen part d'aquesta gran comunitat educativa. Des de P3 fins a 4rt de primària poden acompanyar als seus fills a la classe i recollir-los en la mateixa. A partir d'aquest curs no s'admet per aconseguir la autonomia i la maduresa del nen o nena.
Val a dir, que la implicació dels pares és fonamental per a dur a terme aquest projecte, des del meu punt de vista, tant innovador, perquè són els pares juntament amb els docents els que s'encarreguen, com a acció comuna, d'ensenyar uns valors al nen/a. A més, la relació de l'AMPA amb els docents és contínua i es comuniquen cada setmana.
L'escola com a centre és concertat i laic. El seu horari és diferent a la majoria d'escoles, ja que en infantil i primària comencen a les 8:30 i acaben a 12.45, malgrat que gairebé tots els alumnes es queden a dinar dins l'escola, per tant, la jornada escolar de tarda comença a les 14.45 i finalitza a les 16.45.
Finalment, la didàctica que duen a terme els professors a les respectives aules, és molt motivadora i dinàmica, la seva funció és estrictament de guia de l'ensenyament i coneixements dins l'aula, així com orientadors dels mateixos.
Com a darrera curiositat, m'ha cridat l'atenció el nom de l'escola i al esbrinar quin és, m'ha semblat que està molt ben escollit. Entrant a la pàgina de l'escola esbrinareu el perquè del seu nom.
Podeu entrar a la web del centre clicant aquí.


Altres companys han estat a altres escoles interessants de conèixer, així que deixaré l'enllaç per a que pugueu assabentar-vos de la resta d'experiències:

Judit Carrique - El Puig
Anna Llongueras - CEIP Pompeu Fabra
Esteve Clop -
Sara García - Escola Pía de Moià
Carles Costa -
Pere Mussoll - CEIP Estel - Guinardó
Marc Pérez - Dolors Monserdà Sant Pau
Óscar Valverde - CEIP El Martinet
Alba Estragué - CEIP Auró
Elena Ruíz - CEIP Auró
Norma Augusto - CEIP Dovella
Mar Gascó - Virolai
Núria Maldonado - Escola Arc Iris


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada