dissabte, 28 de novembre de 2009

El paper dels ordinadors




En l'actualitat, la implantació d'ordinadors a l'aula ha fet saltar les alarmes de molts centres, AMPAS i professors mateixos, ja que l'ús de les TIC a l'aula és un fet innovador i com tot el que és nou: dóna por.
Tot i això, han estat molts els entesos, entre ells Charles Crook, els que han esmentat una possible metodologia positiva i una sèrie de formats que introdueixen els ordinadors a l'aula d'una forma especial, única i divertida, que proporciona a l'alumnat dinamisme alhora que coneixements.

Per tant, a partir de les metàfores de Crook i de la classe de Gestió de la Informació i TIC, explicaré cadascuna de les metàfores i les associaré amb els programes que hem executat a l'aula, per tenir-los com exemple de cadascun dels punts.




Metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor


És a dir, l'ordinador guia al nen en el procès d'aprenentatge, l'orienta.
Són programes de assaig - errors, que normalment només tenen una resposta correcte, per tant, és l'alumne qui ha d'escollir la possible solució, si s'equivoca el programa no el deixarà avançar de plataforma, sinó que ho haurà de tornar a començar.
Aquest programes són d'utilitat en la jornada prèvia a un examen o en una prova per comprovar el nivell d'aprenentatge que s'ha assolit.
Un exemple d'ordinador com a tutor seria el programa zona Clic.






Metàfora de la construcció: ordinador com a alumne


Aquesta metàfora explica que és el propi alumne qui controla les ordres que l'ordinador rep i no a l'inrevés.
Aquest aprenentatge facilitat l'activitat i el nivell de l'alumne, així com el ritme.
L'alumne ha de veure, observar, equivocar-se i aquesta és la utilitat més destacada dels programes que tenen aquesta metàfora com a tutorial, ja que ajuden a desenvolupar el coneixement del nen, així com el seu esperit crític i d'autosuperació.
Un exemple d'aquest tipus seria el WinLogo


Metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador


Aquest sistema és semblant a l'anterior, tot i que se li otorga al nen menys llibertat que si fa controla totalment l'ordinador.
El tutorial que rep aquest nom simula algunes escenes i deixa al nen que s'estimuli i actuï en funció de les escenes donades, les respostes tenen un límit, normalment no són ni una ni dos, però sempre s'arriba a el ''tope''.
Els programes que faciliten aquesta metàfora no són més que simulacions fetes el més real possible dintre del marge.
Facilita a l'alumnat la capacitat d'associació i de pràctica envers una temàtica així com la simulació de la mateixa.

N'és un exemple de simulador: Crayon Physics Deluxe





Metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina


Aquesta pràctica és la més estesa, ja que en l'actualitat gairebé tothom té un ordinador per l'ús diàri i a l'escola cada cop s'encomana a més i més cursos.
Per això es recomana l'ús de les TIC i sobretot de l'ordinador des de ben petits, ja que això ajuda a l'infant a gestionar la informació i a comunicar-se.
A més, facilita un complement importantíssim en l'experiència de cadascú i ens dóna més eines de les que tenim en un altre tipus de suport que no sigui digital.
Tot i això no les substitueix pas, però ens facilita les feines més monòtones i rutinàries, ajudant-nos a dedicar més temps a les possibles reflexions d'aquelles activitats.
Un exemple d'aquest tipus seria: El microsoft office, cadascun dels seus programes ens facilita una feina de caire monòton.




Val a dir que la informació s'ha extret del llibre Ordenadores y aprendizaje colaborativo de Charles Crook i que podem trobar a Internet, a través del google books i podreu entrar clicant aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada