dimecres, 18 de novembre del 2009

WEB 2.0

La segona conferència que ens han ofert ha estat a càrrec de José Manuel Pérez i Santiago Tejedor, ambdós professors de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona.
En un primer moment, el director del projecte Barcelona Activa, que té seu al cibernàrium, ens ha explicat el funcionament del mateix i el seu ús. El seu funcionament és senzill, ja que actua com el promotor de l'aprenentatge per les persones que ja han deixat de formar-se, tant poden ser nois o noies, com més adults o fins i tot gent gran.
El seu ús consisteix en activitats diàries que obren les seves subscripcions tots els divendres i que són totalment gratuïtes, a més de que són de curta durada, ja que així fomenten la formació, tot i tenir restringida la disponibilitat horaria.
Un cop acabada aquesta introducció s'ha donat pas a els dos periodistes citats a l'inici.
El primer que han realitzat ha estat l'explicació de la web 2.0.


Mitjançant suport digital ens han explicat que la web 2.0. tracta majorment en les reds socials, la filtració d'informació a través d'internet, la creació de blocs i d'altres pàgines web i recursos que permeten la creacions de xarxes de comunicació entre persones, no només del mateix país, sinó que aquestes xarxes poden transpassar fronteres i fins i tot donar la volta al món, ja que fins i tot han fet esment que una xarxa social com és el facebook si fos un país seria el vuitè més poblat del món, això mostra la magnitud d'aquesta web 2.0.
Tot i això, es preveu que d'aquí pocs anys sorgeixi el que es denominarà la web 3.0, aquesta serà una plataforma que derivarà de la web 2.0 i que a més tindrà un contingut d'alta qualitat i per tant, en una important base de dades i derivant-se en l'intel·ligència artificial, ja que es preveu que en uns anys un sol ordinador sigui capaç de superar amb creus el potencial d'intel·ligència de tota la humanitat.

Desprès de les aclaracions tècniques, han fet esment d'una comparació que m'ha semblat important.
Han dit que els professors teníem la mateixa importància que els periodistes, ja que han de verificar una informació per trasmetre-la; d'una banda els periodistes l'han de contrastar, verificar, redactar i exposar-la al món. Els professors i mestres per l'altra, l'han de verificar i contrastar, així com entendre-la i explicar-la.
Tot allò que, tant mestres com periodistes, transmeten és cregut amb gran facilitat i és per això que cal saber el que es diu i tenir criteri per escollir la informació que es facilita tant alumnes, com a la societat.
Aquestes dues professions tenen molta importancia perquè, a part del que ja s'ha fet esment, actualment, tothom pot informar de qualsevol cosa, verídica o no i per tant, la funció dels educadors és ensenyar des de dins, és a dir, des de l'escola, que la informació verídica és aquella que està contrastada i que per tant cal fer-ho.

Un altre punt que s'ha tractat és els canvis de l'escola, ja que aquesta com a tal va començar en l'antiguitat amb les escoles filosòfiques que es feien en les àgores de les ciutats. Amb la implantació del cristianisme, les escoles derivaren a tenir una política religiosa i per tant, seguir la doctrina del llibre sagrat, és a dir, la Biblia, tot i que les grans religions també han tingut escoles amb els respectius llibres sagrats.
Desprès les escoles derivaren en tallers gremials on s'aprenia l'ofici del mestre practicant-lo, amb la implantació de la societat burgesa i amb aquesta les noves escoles burgeses, que pretenien homogeneitzar la població per evitar diferències socials, però això derivà en l'ensenyament del treball en sèrie.
La incorporació de la dona al treball incorporà també altres canvis a l'escola, com són les escoles guarderia, ja que les dones no es podien fer càrrec del seu fill la jornada completa i l'escola va adaptar-s'hi a aquest fet.
Desprès, amb les dictadures, l'escola es va centralitzar i els alumnes van passar aprendre de forma memorística i conductista.
Per últim, i a l'actualitat, les escoles han derivat a ser més democràtiques, és a dir, tenen un aprenentatge obert i espontàni, fomenten la curiositat i faciliten la comprensió de les diverses matèries.
Aquesta metamorfosi que l'escola ha dut a terme ha alterat en tots els casos la formació del professor, en l'actualitat amb l'implant de les noves tecnologies com a ús pedagògic i de suport a l'aula, els professors tenen la responsabilitat de formar-se continuament, així com saber ensenyar plataformes de programaris i no pas programes concrets, ja que el professor ha de ser el guia de l'alumne en el seu aprenentatge.
A més, cal fer dels professors una eina indispensable i insubstituible per les màquines, ja que aquesta professió otorga, entre d'altres coses, humanitat als alumnes.

Aquesta conferència, penso, ens ha otorgat una mica més de concienciació del que és la professió de mestre, ja que, al damunt recau molta responsabilitat, com l'és la classificació i la difusió de la informació.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada